Tuesday, January 5, 2010

مجلس ایران

طرح دو فوریتی برای کاهش مهلت تجدیدنظرخواهی اعدام 'محارب' به ۵ روز

پیشنهاد طرح دو فوریتی کاهش زمان اجرای حکم محاربه از بیست روز به پنج روز توسط ۲۶ نفر از نمایندگان مجلس تعدادی از نمایندگان مجلس ایران با توجه به حوادث اخیر در این کشور، طرحی را تقدیم مجلس این کشور کرده‌اند که به موجب آن متهمانی که توسط دادگاه 'محارب' شناخته شوند، برای درخواست تجدیدنظر تنها ۵ روز فرصت خواهند داشت.
پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی (پارلمان نیوز) روز دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸ (۴ ژانویه ۲۰۰۹) نوشت که این طرح دو فوریتی را ۳۶ نفر از نمایندگان حامی دولت به ابتکار روح الله حسینیان مطرح کرده اند.
در صورت تصویب این طرح، با الحاق یک تبصره به ماده ۲۳۶ آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب، مهلت درخواست تجدیدنظر از حکم دادگاه بدوی در مورد "جرائم مربوط به اخلال در نظم عمومی چنانچه متهم محارب شناخته شود" از بیست روز به پنج روز تقلیل خواهد یافت.
در مقدمه این طرح پیشنهادی نمایندگان دلیل توجیهی خود را چنین عنوان کرده اند: "با توجه به حوادث اخیر ( بعد از انتخابات دهم) و ضرورت رسیدگی فوری به اتهامات آشوبگران و مجازات مجرمین و بازدارندگی آن از اهمیت خاصی برخوردار است، [این] طرح دو فوریتی تقدیم می گردد."
روح الله حسینیان، حمید رسایی، محمد کامران، الیاس نادران، و فاطمه آلیا از نمایندگان اصولگرای حامی دولت از امضا کنندگان این طرح دو فوریتی هستند.
در روزهای اخیر برخی مقامات ارشد ایران معترضان مخالف دولت را تهدید کرده اند که از این پس اگر در اعتراضات شرکت کنند با آنها به تندی برخورد خواهد شد.
در همین رابطه و چند روز پیش مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران به مخالفان دولت هشدار داده که اگر در تجمعات حاضر شوند پلیس با آنها برخورد می کند و این افراد "محارب" هستند.
همچنین اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران نیز گفته بود که با بازداشت شدگان روز عاشورا مدارا نخواهد شد و کسانی که به پلیس حمله کرده یا شعارهای تند سر می دهند "محارب" هستند.
مخالفان دولت در تجمع های روز عاشورا در ایران شعارهای تندی علیه آیت الله خامنه ای و سایر مقامات ایران سر دادند.
در جریان این اعتراضات دستکم ۸ نفر در درگیری های شهر تهران کشته شدند که خواهر زاده میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان نیز در میان کشته شدگان بود.