Wednesday, August 29, 2012

بان کی‎مون به دیدار آیت‎الله خامنه‌ای رفت و از او انتقاد کرد



آیت الله علی خامنه ای گفته است که ایران بر "خاورمیانه عاری از سلاح اتمی" اصرار دارد
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد که برای حضور در اجلاس جنبش غیرمتعهدها به تهران در تهران به سر می برد، پس از دیدار با رهبر و رئیس جمهور ایران در نشستی خبری به خبرنگاران گفت که نگرانی ها خود درباره نقض حقوق بشر در ایران را با مقام های ایرانی در میان گذاشته است.
همچنین مارتین نسیرکی، سخنگوی آقای بان که همراه او به تهران رفته است، در تماسی تلفنی با خبرنگاران در نیویورک گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران اظهارات او درباره اسرائیل را "توهین آمیز و تحریک کننده" خواند.


چندی پیش آیت الله خامنه ای اسرائیل را یک "غده سرطانی" و "رژیم جعلی" خوانده بود.

'ترکیب سازمان ملل متحد معیوب است'

به گفته سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، آقای بان در این دو دیدار "جامع و مهم" درباره مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در خصوص برنامه های هسته ای ایران نیز صحبت کرده و ناراحتی خود را از پیشرفت کم این مذاکرات ابراز کرده است.
آقای بان که با دیگر مقام های بلندپایه ایران هم دیدار کرده، از آنها خواسته است که با اقدامات متناسب نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را برطرف کند.
بان کی مون در این دیدارها به وسیله جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد و از معاونین سابق وزارت خارجه آمریکا همراهی می شد

در مقابل آیت الله خامنه ای گفته است که ایران بر "خاورمیانه عاری از سلاح اتمی" اصرار دارد و سازمان ملل متحد باید درخصوص رفع نگرانی های موجود در زمینه سلاح اتمی، تلاش جدی انجام دهد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای خامنه ای به بان کی مون گفت: "متأسفانه ترکیب سازمان ملل متحد معیوب است و زورگوترین قدرتهای دنیا، که دارای سلاح اتمی و سابقه استفاده از آن نیز هستند بر شورای امنیت مسلط شده اند."
او همچین گفته است: "آژانس براساس مقررات خود، موظف است از لحاظ علمی و فنی به جمهوری اسلامی ایران کمک کند، اما آژانس بین المللی انرژی اتمی، نه تنها این کار را نکرده، بلکه دائماً کارشکنی می کند."
آیت الله خامنه ای با اشاره به ویروس استاکس نت که تاسیسات اتمی ایران را هدف قرار داده بود از عدم موضعگیری آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان ملل در این باره انتقاد کرد و گفت: "توقع این بود که سازمان ملل سریعاً با این تهدید مقابله کند."
آمریکا و برخی از کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پی دستیابی به سلاح هسته ای است و ایران همواره این ادعا را رد کرده است. آیت الله خامنه ای در این دیدار نیز گفته است که "این موضع (ممنوعیت ساخت و بکارگیری سلاح اتمی) براساس اعتقادات دینی و نه برای خوش آمد آمریکا و کشورهای غربی است."

'قدرت گفت و گو'

بان کی مون از ایران خواسته است که از نفوذ خود در سوریه استفاده کند
بخشی از این دیدار به گفت و گو درباره بحران سوریه پرداخته شد. آقای بان از ایران خواسته است که از نفوذ خود در سوریه استفاده کند و رهبری سوریه را قانع کند که خشونت ها را متوقف کند تا شرایط برای گفت و گو میان دو طرف مهیا شود.
آیت الله خامنه ای در مقابل گفته است: "جمهوری اسلامی ایران براساس اعتقادات و آموزه های دینی خود، آماده هرگونه تلاش برای حل بحران سوریه است. اما حل بحران سوریه یک شرط طبیعی دارد که عبارت است از جلوگیری از ارسال سلاح به گروه های بی مسئولیت داخل سوریه."
پیش از آغاز شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران حضور آقای بان در این اجلاس با تردیدهایی همراه بود. اسرائیل و بعضی از مقام های آمریکایی به دلیل اظهارات اخیر رهبر و رئیس جمهور ایران درباره اسرائیل، خواهان تحریم این اجلاس و عدم حضور آقای بان در تهران شده بودند.
اما سخنگوی آقای بان گفته بود که دبیرکل سازمان ملل مسئولیت های خود در خصوص روابط دیپلماتیک با تمام اعضای این سازمان برای رسیدن به صلح و امنیت را "جدی" می داند.
او گفته بود: دبیر کل از این فرصت استفاده می کند تا در باره نگرانی ها و انتظارات جامعه بین المللی در خصوص موضوعاتی چون برنامه هسته ای، تروریسم، حقوق بشر و بحران سوریه با مقام های ایرانی گفت و گو کند.
آقای بان نیز در دیدار با آیت اله خامنه ای نیز گفت که او به این دلیل به تهران آمده است که به "قدرت گفت و گو" اعتقاد دارد.
او همچنین گفت: "اجلاس جنبش غیرمتعهدها علاوه بر اینکه ایران را در مرکز توجه قرار می دهد، برای این کشور مسئولیت نیز ایجاد می کند."