Wednesday, February 13, 2013

End arbitrary house arrests of Mousavi, Karroubi, and Rahnavard; free all prisoners of conscience

۳ گزارشگر ویژه سازمان ملل:«مخالفان سیاسی را آزاد و به حصر خانگی موسوی، کروبی و رهنورد پایان دهید»

شیرین عبادی و شش گروه حقوق بشری امروز ٢٥ بهمن (١٣ فوریه) و همزمان با آغاز سومین سال بازداشت خانگی رهبران مخالفان در ایران، با صدور بیانیه‌ای مشترک از مقام‌های ایرانی خواسته‌اند که فورا به "بازداشت خانگی فراقانونی" میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد پایان دهند.پس از برگزاری تجمع ٢٥ بهمن ٨٩ به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی کلیکرهبر ایران دستور داد آنان به همراه همسرانشان بازداشت خانگی شوند. البته فاطمه کروبی پس از مدتی از بازداشت خارج شد و ماموران پس از آن مانع بازگشت او نزد همسرش شدند.
در این بیانیه آمده که "مقامات ایرانی دو سال است بدون هیچ مبنای قانونی این چهره‌های مخالف را از حقوق اولیه خود محروم کرده‌اند."
پیش از این کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد نیز بازداشت این رهبران مخالفان را "فراقانونی" خوانده بود.
این بیانیه علاوه بر شیرین عبادی، وکیل و حقوقدان ایرانی، به امضای عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و خبرنگاران بدون مرز نیز رسیده است.
خانم عبادی می‌گوید اگر مقام‌های ایران مدرکی مبنی بر اقدام مجرمانه این افراد داشتند باید پیش از این، رسیدگی قضایی شفاف و عادلانه‌ای انجام می‌دادند.
او همچنین می‌گوید: "٣٤ سال پس از تشکیل جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول آزادی و عدالت، زندان‌ها هنوز مملو از صدها زندانی سیاسی هستند."