Sunday, October 2, 2011

ابراز نگرانی عمیق وزیر خارجه آمریکا از «سرکوب خشن» اقليت‌های مذهبی و آزادی بيان در ايران



hilary_klinton2.jpg
اصوات: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه (۸ مهر-۳۰ سپتامبر) در بیانیه‌ای از سرکوب خشن اعتقادات اقلیت‌های مذهبی و آزادی بیان در ایران «عمیقا» ابراز نگرانی کرد. هم‌زمان ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز از خبر صدور حکم شش سال زندان برای محسن آرمین، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ایران انتقاد کرد.

در بیانیه هیلاری کلینتون آمده است: «آمریکا عمیقا نسبت به اخباری که درباره اقدامات حکومت ایران در سرکوب مردم این کشور نگران است.»

وی رهبران جمهوری اسلامی را به دورویی متهم کرده و گفته است: آن‌ها ادعا می‌کنند که مدافع آزادی و حقوق شهروندان خود و مردم منطقه هستند، ولی حکومت ایران همچنان به سرکوب همه مخالفان ادامه می‌دهد. 

وزیر امورخارجه آمریکا در این بیانیه به ویژه نسبت به وضعیت یوسف ندرخانی، کشیش مسیحی که در رشت به اعدام محکوم شده است، ابراز نگرانی کرده است: «صدور حکم اعدام برای یوسف ندرخانی، نشان‌گر سرکوب و تهاجم «خشن علیه پیروان» اقلیت‌های مذهبی در جمهوری اسلامی ایران، از جمله زرتشتی‌ها، دراویش، و بهاییان است.» 

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با انتقاد از اقدامات حکومت ایران در بازداشت روزنامه‌نگاران و سینماگران گفته است، حکومت جمهوری اسلامی می‌کوشد با ارسال پارازیت ماهوار‌‌ای و اختلال مستمر اینترنت دسترسی به اطلاعات را محدود کند. 

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: «ما همچنان از حکومت (ایران) می‌خواهیم تا به حقوق بشر و آزادی همه کسانی که در ایران زندگی می‌کنند، احترام بگذارد.» 

یوسف ندرخانی کشیشس است که در ۱۹ سالگی از اسلام به مسیحیت گروید. وی به همراه همسرش دو سال پیش در رشت بازداشت شدند. 

یوسف ندرخانی در دادگاه بدوی به اتهام «ترک دین» و «دعوت سایر مسلمانان به مسیحیت»، «ایجاد یک کلیسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» به اعدام محکوم شد. براساس قوانین شریعت اسلامی کسانی که از اسلام به دین دیگری بگروند به جرم ارتداد به اعدام محکوم می‌شوند. 

پس از تایید حکم اعدام یوسف ندرخانی در دادگاه تجدید نظر، وی سال گذشته از دادگاه دیوان عالی تقاضای تجدید نظر کرد. 

همسر یوسف ندرخانی که در دادگاه بدوی به حبس ابد محکوم شده بود، با حکم دادگاه تجدید نظر آزاد شده است. 

طی روزهای اخیر موضع حکم اعدام یوسف ندرخانی، واکنش‌های بین‌المللی در پی داشته است. کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، روز پنجشنبه خواستار آن شد که ایران به تعهدات‌ خود احترام گذاشته و یوسف ندرخانی را آزاد کند و لهستان، ریاست دوره‌ای اتحادیه ارویا را بر عهده دارد، نیز با احضار سفیر ایران خواستار توقف حکم اعدام این مسیحی ایرانی شد. 

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، و جان بینر، رییس مجلس نمانیدگان آمریکا، نیز خواستار آزادی این کشیش محکوم به اعدام در ایران شدند. 

کاخ سفید نیز روز پنجشنبه در خصوص پرونده یوسف ندرخانی هشدار داده و گفته بود اجرای حکم این کشیش ایرانی بیانگر «بی‌اعتنایی کامل» رهبران جمهوری اسلامی به آزادی مذهب خواهد بود. 

نیروهای امنیتی در ایران همچنین از ۱۰ روز پیش شش سینماگر ایرانی را بازداشت کردند. 

براساس گزارش‌های رسانه‌های خبری مجتبی میرتهماسب، ناصر صفاریان، مهدی آفریده و محسن شهرنازدار، مستندسازانی هستند که به همراه کتایون شهابی، تهیه‌کننده فیلم به اتهام ارتباط با شبکه خبری «بی‌بی‌سی» بازداشت شده‌اند.