Wednesday, June 13, 2012

بازداشت سیاوش حاتم فعال دانشجویی جهت اجرای حکم ۱۶ ماه حبس

سیاوش حاتم، فعال دانشجویی صبح روز سه‌شنبه (۲۳ خرداد) توسط ۴ مامور امنیتی در منزلش بازداشت و برای گذراندن حکم ۱۶ ماه حبسش به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
یکی از دوستان سیاوش حاتم به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته که این فعال دانشجویی با دو حکم مواجه است: «اولی ۴ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاقه که شعبه ۲۶ صادر کرد که پرونده‌اش در رابطه با‌‌ همان بازداشتی بود که سال ۸۹ داشت. این حکم بدوی بوده و هنوز نتیجه تجدیدنظر به سیاوش و وکیلش ابلاغ نشده بود.» او افزود: «نکته تامل برانگیر حکم یک سال است که توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر شده و اساسا سیاوش و وکیلش از طرح پرونده، تشکیل دادگاه و حکم بی‌خبر بودند و صرفا نیروهای امنیتی گفته‌اند دو تا حکم است که با هم اجرا می‌شوند و مجموعا ۱۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق.»
محمود حاتم، پدر این فعال دانشجویی نیز با اظهار اینکه بار‌ها ماموران امنیتی به منزل‌شان می‌رفتند و با سیاوش صحبت می‌کردند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «چندین بار ماموران به منزل ما آمده بودند و با سیاوش حرف زده بودند، اینکه چه می‌گفتند من خبر ندارم، فقط می‌دانم که می‌خواستند سیاوش هیچ فعالیتی نداشته باشد. امروز صبح هم که آمدند فکر کردیم مثل بارهای قبل کمی صحبت می‌کنند و می‌روند اما این بار حکم جلب سیاوش را داشتند و او را با خود بردند.»
محمود حاتم با اظهار اینکه نسبت به این حکم معترض است و تصمیم به شکایت دارد، گفت: «به ما می‌گفتند که او به اتهام شرکت در تجمعات غیر قانونی متهم است اما او اصلا در هیچ کدام از تجمعات بازداشت نشده بود، بازداشت او در منزل بوده و یا در دانشگاه. کدام تجمع؟ ما همین امروز می‌خواهیم برای انتقال پسرمان به زندان و چنین حکمی شکایت کنیم.»
سیاوش حاتم، دانشجو و دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی همدان در آذر ماه سال ۱۳۸۹ در جلسه رسمی امتحان در دانشگاه شهید بهشتی توسط ماموران وزارت اطلاعات قبل از شروع امتحان بازداشت شد و پس از چهار هفته بازداشت با قرار وثیقه صد میلیون تومانی آزاد گردید. او پیش از این نیز در تاریخ ۲۵ خرداد سال ۱۳۸۸ بازداشت و مدتی بعد با قرار ضمانت آزاد شده بود. او چندی بعد از بازداشت اولش، به درخواست ماموران امنیتی از دانشگاه بوعلی همدان به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شد.