Monday, December 26, 2011

حامد سحابی: هيچ عاملی مانع پيگيری شکايت خانواده نیست

 
جـــرس:  خانواده مرحوم هاله سحابی، فعال ملی- مذهبی و زندانی سیاسی که در جریان مراسم تشییع و تدفین پدر خود با بلواسازی و دخالت ماموران امنیتی، دچار سانحه و فوت شد، همچنان پيگير شکايت خود از افرادی هستند که در اين حادثه نقش ايفا کرده اند.

به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، حامد سحابی، برادر مرحوم هاله سحابی تاکید دارد که هيچ عاملی نمی تواند از پيگيری شکايت خانواده جلوگيری کند.

وی به کمپين گفت: "اگر دادگاه قصد روشن شدن قضيه را داشته باشد بايد خودش از نيروی انتظامی يا هر ارگانی که در آن روز از مراسم فيلم برداری می کردند بخواهد تا فيلم ها را به دادگاه ارائه کنند. دادگاه بايد قاعدتا فيلم ها را از نيروی انتظامی بخواهد. ما خودمان شاهد بوديم که آن روز چند دوربين از مراسم و اتفاق های که افتاد فيلم گرفت. بنابراين مطمئن هستيم که فيلم های از زوايای مختلف مراسم وجود دارد که می توان از آن در دادگاه به عنوان شاهد استفاده کرد."

گفتنی است، هاله سحابی، ۵۴ ساله، پژوهشگر دينی، درحاليکه برای چند روز از سوی زندان به مرخصی آمده بود تا درمراسم ختم پدرش عزت الله سحابی شرکت کند در تاريخ ۱۰ خرداد سال جاری در اين مراسم و به گفته برخی شاهدان عينی که پيش از اين با کمپين صحبت کرده بودند (منبع) در اثر ضرب و شتم ماموران دچار ايست قلبی شد و در درمانگاه لواسان فوت کرد. تا زمانی که مرحوم عزت الله سحابی در بيمارستان به هوش بود به دختر وی اجازه مرخصی داده نشد. تنها زمانی که پدرش در بيمارستان به کما رفت او توانست بر سر تخت وی دربيمارستان حاضر شود. درحالی که شاهدان عينی از ضرب و شتم وی در جريان مراسم تشييع جنازه خبر داده بودند، مقامات رسمی و رسانه های طرفدار دولت از اينکه عامل مرگ خانم سحابی هيجانات ناشی از فوت پدرش بوده سخن گفتند.
يک روز پس از اين واقعه يک شاهد عينی که در محل حضور داشت به کمپين گفت که "نيروهای امنيتی در جريان مراسم با دوربين های عکاسی و فيلمبرداری از مراسم فيلمبرداری می کردند."

هاله سحابی دختر عزت الله سحابی، بنيان گذار “شورای فعالان ملی-مذهبی” از فعالان حقوق زنان و عضو گروه مادران صلح ايران بود که در مرداد ماه سال ۱۳۸۸ در تجمعی در ميدان بهارستان تهران از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شد و همان سال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق "حضور مکرر در تجمعات غير قانونی و اخلال در نظم عمومی" در مجموع به دو سال حبس و پرداخت مبلغ سيصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شد.

حامد سحابی فرزند مرحوم عزت الله سحابی همچنين درباره اينکه چگونه متوجه شده اند نيروی انتظامی فيلم های روز حادثه را در اختيار دادگاه قرار نمی دهد، گفت:"ما هم از طريق رسانه ها شنيديم و به طور رسمی به ما اعلام نشد. بنابراين نمی دانيم چقدر صحت دارد بهرحال ما شکايت خودمان را ادامه می دهيم."

لازم به یادآوری است، علی مطهری، نماينده مجلس روز سه شنبه ۲۲ آذرماه در مراسم گراميداشت روز دانشجو در دانشگاه فنی دانشگاه تهران با اشاره به توضيحات اخير وزير اطلاعات درباره مرگ هاله سحابی گفته بود: "آنها نمی خواستند که او از دنيا برود و آنچه اتفاق افتاده، بی توجهی مأموری بوده است."
وی همچنین اذعان داشت که نمايندگان مجلس از وزير اطلاعات خواسته اند تا به کميسيون بيايد و درباره مرگ هاله سحابی توضيح دهد: " قرار شد که سی‌دی (حاوی فيلم مربوط به وقايع تشييع جنازه عزت الله سحابی) را به ما بدهند تا آن را مشاهده کنيم و اگر قانع نشديم، وزير به صحن علنی بيايد و توضيح بدهد. يک روز پس از صحبت های اين نماينده مجلس اخباری مبنی بر عدم ارائه فيلم ها توسط نيروی انتظامی به دادگاه در رسانه ها منتشر شد."

در همین رابطه، حامد سحابی، برادر مرحوم هاله سحابی از معرفی ۳ شاهد به دادگاه خبرداده و به کمپين گفته است: "ما از طريق وکيل تقاضای رسيدگی به ماجرای کشته شدن هاله را کرديم. ما تقاضای رسيدگی کرديم تا مقصر و مسبب برنامه های مراسم تشیيع جنازه پدرمان که در خلال آن هاله درگذشت،مشخص شود. چون اعلام کرده بوديم مرگ هاله طبيعی نبوده و به دليل اتفاق های آن روز صورت گرفته است، دادگاه از ما شاهد خواسته است. ما هم شاهدان را با هماهنگی خودشان به دادگاه معرفی کرديم. فعلا وضعيت پرونده در همين حد مانده است."

احمد منتظری يکی از شاهد ان اين پرونده است که خود در مصاحبه های مختلف ابراز کرده که در دادگاه شهادت خواهد داد.

حامد سحابی در مورد ديگر شاهدان گفت: "ما فعلا سه نفر را معرفی کرديم، کسانيکه خودشان اعلام کرده بودند که آمادگی شهادت دارند."

برادر مرحوم هاله سحابی در مورد اينکه آيا خودشان فيلمی از روز مراسم در دسترس ندارند، گفت: "در آن روز اصلا امکان فيلم برداری نبود.هر کس که با موبايلش هم فيلم برداری می کرد سريع او را دستگير می کردند يا موبايلش را می گرفتند. به غير از نيروی انتظامی که واضح فيلم برداری می کردند کس ديگری امکان اين کار را نداشت.مگر اينکه کسی قاچاقی فيلم گرفته باشد که بهرحال در اختيار ما نيست."

حامد سحابی در پاسخ به اين سوال که چرا خانواده پس از فوت هاله با کالبد شکافی جسد مخالفت کرده بودند به کمپين گفت: "موضوع کالبد شکافی از نظر ما چيزی را روشن نمی کرد. بهرحال ماجرا جلوی تعداد زيادی آدم اتفاق افتاده است.ما ترجيح داديم که کالبد شکافی صورت نگيرد. اما به اين معنی نبوده که تقاضای رسيدگی نداشتيم. ما درخواست رسيدگی بر علت حادثه های‌ آن روز را جداگانه مطرح کرديم."

حامد سحابی درباره درخواست خانواده اش از مقامات قضايی ايران گفت: "درخواست ما روشن شدن قضيه و پاسخ به علت تشنج در مراسم خاکسپاری است. چرا تشييع جنازه ای که می توانست خيلی آرام برگزار شود بخصوص که در شهرکی دور از تهران بود و به قول معروف دور از هياهو بود به تشنج و به آن وضعيت بد کشيده شد که در خلالش خانم سحابی فوت کرد. مراسم تشييع جنازه خيلی عادی است و حق هر خانواده ای است که برای مرحومش مراسم بگيرد. ما می خواهيم که به اين موضوع رسيدگی شود.. و ما هم مثل بقيه خانواده ها برای از دست رفته مان مراسم بگيريم."

حامد سحابی در واکنش به حرف های علی مطهری در سخنرانی سه شنبه ۲۲ آذر ماه که گفته بود اگر ماموری خطای انجام داده بايد به مردم توضيح داده و عذرخواهی شود، گفت:"حرف ايشان درست است. اگر واقعا کسی خلاف کرده نيروی انتظامی کشور بايد به جای لاپوشانی او را معرفی کند. معرفی عاملان چيزی را خراب نمی کند و ضربه ای هم به کسی نمی زند."